«تندر پيکاپ»؛ شريکي مطمئن، وانتي زيبا

يران جيب/ تندر90 نامي آشنا براي مردم ايران است، به همين دليل وقتي قرار است مدل وانت آن به بازار بيايد، غريب و ناآشنا نمي نمايد. مدل سواري تندر در اين سال ها توانسته به عنوان يک خودروي خوش نام و قابل اعتماد در جامعه ايراني شناخته شود. به همين دليل مشتريان وانت براي انتخاب آن مشکل چنداني نخواهند داشت.

با وجود اين لازم است برخي واقعيت ها در مورد اين وانت که بر اساس توافق ايران خودرو و رنو در ايران خودرو توليد مي شود، مورد اشاره قرار گيرد.


به همان دلايلي که در بالا در مورد سواري تندر عنوان شد، ايران خودرو در برنامه راهبردي خود تصميم گرفت توليد محصولات خانواده رنو را گسترش دهد که تندر پيکاپ از جمله نتايج اين تصميم است. مدل هاي ديگر سواري مانند رنو کپچر نيز به بازارعرضه شده و رنو کليو در برنامه قرار گرفته است.


از سوي ديگر در بازار خودروهاي باري کوچک در ايران فقدان يک وانت در اندازه و کلاس تندر پيکاپ و با امکانات پيشرفته آن کاملا مشهود بوده است. در سال هاي اخير چندان که به توسعه و تنوع بخشي به مدل هاي سواري توجه شد، خودروسازان به توليد وانت که به دليل ويژگي هاي اقليمي و فرهنگي ايران، براي اين بازار ضروري مي نمايد، توجه نکردند. وانت پيکان يا باردو که تا سال گذشته در ايران خودرو توليد مي شد، تنها وانتي بود که در اين کلاس در ايران عرضه مي شد، اما به دليل قديمي بودن مدل اصلي، از مدار توليد خارج شد. ايران خودرو قبل از خروج وانت باردو از خط توليد پيش بيني وانت جديد براي جايگزيني آن را کرده و وانت آريسان و تندر پيکاپ را در برنامه توليد خود قرار داده بود. تندر پيکاپ از سال گذشته در ايران خودرو به توليد رسيده است.

شرايط اقليمي

اين که در بسياري مناطق ايران هنوز اقتصاد روستايي وجود دارد و در فصل هاي مختلف سال، لازم است محصولات کشاورزي مختلف از روستا به شهر منتقل شود دليل ديگري است که در لزوم عرضه خودروئي مانند تندر پيکاپ شک باقي نمي گذارد. اين خودرو يک وانت شهري به شمار مي رود اما به دليل برخورداري از تمامي سيستم هاي مربوط به سواري تندر، قابليت تردد در بين شهرها را نيز دارد. وسعت سرزمين ايران و ابعاد مسافتي در بسياري مناطق و شهرها نيز کاربري هاي مختلف براي اين خودرو را فراهم مي کند و با توجه به قدرت و سيستم هاي پيشرفته اي که دارد، عملکرد خوبي براي آن پيش بيني مي شود. همين وضعيت امکان استفاده از وانت به عنوان منبع درآمد و تامين زندگي را براي مشترياني که به اين کار علاقه دارند، فراهم مي کند.

خودروي چند منظوره

تندر پيکاپ مي تواند هم خودروي کار باشد و هم خودروي خانواده و اگر برخي مسايل فرهنگي جامعه ايران را کنار بگذاريم، مي تواند براي زوج ها نيز مناسب باشد. در بسياري کشورهاي غربي به ويژه در امريکا وانت به عنوان خودروي خانواده هم مورد استفاده قرار مي گيرد؛ چرا که اين خودرو امکان نصب اتاق هاي مختلف و يا کانتينر بر فضاي بار خود را نيز دارد. علاقه مردم ايران به رفتن پيک نيک و دورهم آيي در طبيعت و بيرون شهر هم زمينه ديگري براي بهره گيري از اين محصول را ايجاد مي کند.

سيستم هاي اصلي قوي و امکانات رفاهي تندر پيکاپ نيز جذابيت هايي براي مشتري ايجاد مي کند. اين محصول به عنوان محصولي ديگر از پلتفرم ايکس 90 رنو که قبلا تندر روي آن توليد شده، خودرويي چندمنظوره با قابليت کاربري متنوع به شمار مي رود. تندر پيکاپ به دليل برخورداري از سيستم هاي کيفيتي رنو در خطوط و سيستم هاي توليدي، از عملکرد و دوام سواري تندر 90و امکانات و راحتي مشابه خودروهاي سواري برخوردار است.مصرف سوخت پايين اين محصول در کنار قابليت هاي آن، فضاي مناسب پشت صندلي ها براي گذاشتن وسايل و قابليت حمل بار تا 800 کيلوگرم به صورت استاندارد، از امتيازهاي مهم تندر پيکاپ به شمار مي رود.قسمت در اتاق بار اين محصول، قابليت تحمل تا 300 کيلوگرم وزن را دارد و سيستم تعليق آن در محور عقب تقويت شده است.

ابعاد تندر پيکاپ

طول تندر پيکاپ 4496 ميلي متر و عرض با آيينه هاي باز 1993 ميلي متر است. ارتفاع بدون بار 1554 ميلي متر، فاصله محورها 2905 ميلي متر، طول اتاق بار 1807 ميلي متر، عرض اتاق بار 1374 ميلي متر، عرض درب اتاق بار 1200 ميلي متر و ارتفاع ديواره اتاق بار تندر پيکاپ 636 ميلي متر است. اين محصول با گيربکس دستي تقويت شده توليد مي شود و برخورداري از موتور K4M با قدرت 105 اسب بخار و حجم 1598 سي سي قدرت قابل توجهي را در اختيار مشتري قرار مي دهد. اين موتور چهار سيلندر و 16 سوپاپ، از حداکثر گشتاور 148 نيوتن متر در دور 3750 بهره مي برد.

امکانات

تندر پيکاپ داراي کيسه هواي راننده و سرنشين جلو و ترمز آن به سيستم ABS و EBD مجهز است. اين خودرو در چرخه ترکيبي 7.6 ليتر در صد کيلومتر سوخت مصرف مي کند و حجم مخزن سوخت آن 50 ليتر گنجايش دارد. ابعاد لاستيک تندر پيکاپ 185*65*16 و رينگ هاي آن فولادي است. آينه هاي جانبي آن از داخل قابل تنظيم است و سيستم صوتي آن، قابليت پخش سي. دي، MP3 و راديو را دارد. سيستم تهويه کولر و 300 ميلي متر فضاي پشت صندلي ها از ديگر امکاناتي است که اين خودرو در اختيار راننده و سرنشين قرار مي دهد. ظرفيت حمل بار آن، 800 کيلوگرم و وزن خالص خودرو 1120 کيلوگرم است.تندر پيکاپ استاندارد آلايندگي يورو4 را تامين مي کند و از سيستم تعليق جلو از نوع مک فرسون با اتصال جناغي بهره مي برد.

ويژگي هاي طراحي

درب موتور شيب دار اين خودرو جلوه بصري خوبي را براي بيننده فراهم مي کند و در عين حال پنجره هاي جانبي و شيشه جلو به اندازه کافي بزرگ هست. در جوانب خودرو مجموعه اي از قطعات ريخته گري پلاستيکي را مي بينيد که بدنه آن را از خش افتادن در هنگام پارک حفظ مي کند.در هنگام سوار شدن به تندر پيکاپ، خود را در يک اتاق آشنا همانند تندر سدان مي بينيد. اين که تندر پيکاپ يک خودروي اقتصادي و متناسب با بودجه خانواده به شمار مي رود، به اين معني نيست که شما با پلاستيک هاي سخت و مواد ارزان مواجه هستيد. تمامي قطعاتي که در ساخت اين خودرو به کار رفته از استانداردهاي روز رنو برخوردار و با سيستم هاي کيفيتي سخت گيرانه رنو نيسان توليد شده است. اغلب مواد به کار رفته در داخل اتاق به آساني تميز مي شود و نگراني از بابت کثيف شدن محل راننده يا سرنشين نخواهيد داشت.

داشبورد اين محصول با يک جانمايي ساده و کاربردي، همه کنترل هايي را که روي آن قرار گرفته به آساني در دسترس سرنشين قرار مي دهد و با حواس انساني کاملا سازگار است.اصول ارگونومي و تطابق با بدن انسان در اين خودرو به خوبي اجرا شده و براي قراردادن ابزار و لوازم همراه، فضاهاي کافي مانند جعبه دستکش، جيب هاي تعبيه شده روي در و دو محل براي قراردادن ليوان در جلوي دسته دنده وجود دارد. يک فضاي بزرگ هم در پشت صندلي ها هست که مي توان لوازم بزرگ تر را در آن قرار داد.براي کسي که در کاربري حمل بار از اين خودرو استفاده مي کند، اتاق آن تمامي لوازم اساسي و امکانات مورد نياز را دارا است. نيروي متوقف کننده تندر پيکاپ قابل قبول است و پدال ترمز آن يک حس خوب ايجاد مي کند.

توسعه بازار تندر پيکاپ

توليد اين خودور از سال گذشته در ايران خودرو آغاز شده و قيمت اين خودرو درحال حاضر 35.2 ميليون تومان است، اما شرکت ايران خودرو برنامه هايي را براي عرضه اين محصول با شرايط مختلف به طوري که علاقه مندان بيشتري بتوانند آن را خريداري کنند دارد.اين خودرو با همکاري مشترک ايران خودرو و شرکت رنو توليد شده و گيربکس آن با توجه به نوع کاربري و متناسب با جاده‌هاي ايران تقويت شده است.تندر پيکاپ عملا تمام خصوصيات مثبت و برجسته مدل هاي استاندارد اين خودرو را به همراه دارد و زماني که از آيينه عقب به آن نگاه کنيد، به هيچ عنوان نمي توانيد به وانت بودن خودرو پي ببريد.کارشناسان صنعت معتقدند با توجه به نياز بازار براي ورود وانت بارهاي جديد و مصرف کم بنزين تندر پيکاپ، استقبال از اين خودرو مناسب و قيمت آن نيز با توجه به امکانان و سطح کيفيت و استاندارد مناسب است.

سخن آخر

در نهايت تندر پيکاپ به عنوان شريکي مطمئن، هم به آسايش و راحتي راننده انديشيده و در کنار آن به کم­کردن هزينه‌هاي تعميرات و نگهداري توجه کرده است. در اين خودرو امکانات و راحتي خودروهاي سواري با قابليت‌هاي مورد نياز يک خودروي تجاري در هم آميخته شده است. اين خودرو ماحصل همکاري مشترک ايران‌خودرو و رنو بوده و با توسعه محصول خودروي قدرتمند و با کيفيت تندر توليد شده است

جستجوی مطالب

لیست محصولات نیکوپخش

  کلیک کنید

مشخصات نمایندگان مجاز نیکوپخش

  کلیک کنید

ورود اعضا

آمار بازدیدکنندگان

ما 11 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم